En liten topp 3-lista

Något som jag är väldigt svag för är spontana musikscener i filmer. Det behöver nödvändigtvis inte vara musikfilmer, utan bara vara en bra musikscen i en film helt enkelt.

Så här är då min Topp 3 på musikscener i filmer. Jag har medvetet valt bort musikaler för annars skulle listan bli så sjukt mycket längre...


3. Jag börjar med plats tre och där hamnar faktiskt två klipp från samma film. Filmen har så många bra musikscener men de här två små klippen är de som fångar mig mest.

Pay attention från Sisters Act 2


Ett kort klipp där sister Mary Clarence (Whoopi Goldberg) för första gången inser att klassen faktiskt kan sjunga och att hon har något att jobba med. Det är efter detta hon kommer på att hon kan göra klassen till en kör.

Och eftersom jag då inte kunde välja mellan dessa två klipp så fick det bli båda.

His eye is on the sparrow från Sisters Act 2


Rita (Lauryn Hill) & Tanya (Tanya Blount) spontansjunger vid pianot.


2. På plats två kommer ett klipp som jag fullkomligen älskade när jag var ganska liten. Jag minns att jag ville försöka hitta låten och sjöng den för mamma för att hon skulle fatta vilken jag menade. Det var innan man varken visste vem Dionne Warwick eller Aretha Franklin var...

I Say a little prayer från My best friend's wedding

George (Rupert Everett) ska berätta hur han och Julianne (Julia Roberts) träffades och börjar då sjunga. Dock är dom egentligen inte ihop utan det är bara en lögn eftersom Juliannes bästa vän och stora kärlek Michael ska gifta sig med någon annan... Ja, det lät inte så väldigt logiskt, men men... Så är det!


1. På första plats kommer alltså detta smått fantastiska klipp. Kanske är det ännu bättre om man ser hela filmen och får helheten, men det gäller väl alla klippen i och för sig...

Try a little tenderness från Duets

Todd (Paul Giamatti) brukar tävla i karaoke-tävlingar, dock är han ute på vägarna, har "rymt hemifrån". Reggie (Andre Braugher) är jagad av polisen och liftar med Todd. När de stannar till på detta hak är det tema duetter på karaoke-tävlingen och Todd tvingar Reggie att vara hans duettpartner. Han säger att han bara kan stå bredvid, att han inte behöver sjunga nåt, för han vet ju inte alls att Reggie kan...

Kommentarer
Postat av: Jenny Penny Persson

ÅHHHHH TVÅ KLIPP FRÅN MIN FAVORIT FILM!!! =)

2012-01-25 @ 20:31:29
Postat av: Jenny Penny Persson

Herre min je jag får gåshud!

2012-01-25 @ 20:36:47
Postat av: Emma-Lotta Larsson

Jag vet, mycket gåshud alltså. Sjukt bra grejer!

2012-01-25 @ 20:40:50
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0