Mellon 2012 - Deltävling 1

Ja, men då var det ju äntligen dags för den bästa perioden på året; Veckorna med Melodifestivalen! Dock har jag i år förberett mig riktigt, riktigt dåligt... Har koll på vilka artister som tävlar ikväll, men dålig koll överlag. Tänkte dock göra något åt det då jag faktiskt tycker det är kul att ha lite mer koll.


Här kan man lyssna på låtarna till kvällens delfinal!

Har lyssnat igenom alla låtar och ja, en liten tanke bara;

1. Sean Den Förste Banan - Sean Banan
Trots att jag fullkomligen hatar Sean Banan så måste jag acceptera att alla kids älskar honom, och också att hans låtar sätt sig på hjärnan. Låten är faktiskt delvis lite kul, tycker dock inte att den är lika catchy som vissa andra av hans låtar. Men det är ändå ingen tvekan om att han kommer klara sig bra ikväll... Snälla föräldrar, göm telefonerna!

2. På väg - Abalone Dots
Eftersom Mellon till typ 75% handlar om det sceniska och 25% om låten, så kan man ju tänka att man hoppas på en liten show när man hör denna låt. Dock lär det ju utebliva. Jag själv tycker att detta är ganska bra. Framför allt gillar jag trenden som växer stort nu; att fler och fler sjunger på svenska. Denna låt är ganska typiskt något som kunde varit med i Mellon för ett par år sedan men då på engelska. Men oavsett det så kommer denna låt i detta startfält troligtvis falla i glömska ganska så omgående.

3. I Want To Be Chris Isaak (This Is Just The Beginning)
Som någon sa på radion igår, det känns som att den här låten drar mer åt det håll The Moniker vill vara, "Oh my god" från förra året, kanske inte representerade precis det han egentligen vill göra. Det kommer tydligen också bli mindre "show", inga klädbyten, ingen avancerad koreografi osv. Dvs låten rakt upp och ner och en mer stilren show enligt honom själv. Man kan ju tänka sig att hans framgångar från förra året kommer hjälpa honom i år, men jag vet inte. Jag är tveksam. Tycker att låten absolut är helt okej, men den sticker inte ut och jag tror kanske inte han kommer så långt....

4. The Boy Can Dance - Afro-Dite
Haha! Det är ju roligt bara det att Afro-Dite gör comeback i Mellon. Hoppas dom kör igen om 10 år...
Jag gillar ändå att vi får en riktig, klassisk discodänga! Sen ska det bli intressant med deras kläder, koreografi och framför allt hur sången kommer låta live! Men dom är väl vältränade, åtminstone Blossom, så det ska dom väl klara. Sen hur bra det är egentligen, det vet jag inte direkt... Men kul! Jag tror dom kan klara sig en bit faktiskt.

5. Mystery - Dead By April
Jaha, det här kan ju bli spännande. Men jag tänker att folk som egentligen gillar denna typ av musik inte gillar Dead By April. Jag tycker det känns som att dom verkligen försöka kompensera upp det hårda med lite för smöriga delar, ett typsikt schlagerstick och dessutom en höjning på det. Snälla, det är inga krav på höjningar! Det passar verkligen inte in. Det blir lite väl mycket i min smak. Men visst, det finns säkert folk som gillar det här också, men jag undrar vilka? Inte dom som gillar hårda grejer i alla fall... Jag tror inte på detta, men kanske får jag äta upp det...

6. Salt & Pepper - Marie Serneholt
Ja, Marie Marie... Hon brukar ju sjunga riktigt illa live, så det kommer hänga mycket på det för min del. Jag kan känna att detta är sjukt intetsägande och tråkigt. Lite för hurtigt för att bli coolt också... Nån som har lust att bugga? Nej, det här går verkligen bort. Hej då.

7. Jag reser mig igen - Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern
Jag kan för det första gissa på att min pappa kommer att gilla detta. Sen kan nog även jag tycka att det är ganska gött på det sättet att man kommer bort från Schlager-glittret, koreografin, perfektionen osv. Jag är lite trött på sånt nu för tiden faktiskt. Kanske kommer man närmre något annat, jag tror Thorsten känner för musiken och inte har fokus på att allt ska vara perfekt. Jag tror att detta kan gå okej-bra. Generationen född på 50- och 60-talet tror jag kan falla för detta. Men varför dansbandsfeeling i samband med höjningen på slutet? 

8. Euphoria - Loreen
Loreen har nog fördel från förra året. Hennes låt gick inte så bra i Mellon då, men sen slog den ju stort. Och nu vet folk verkligen mer vem hon är. Och kanske har hon lärt sig saker från förra året, t.ex. att vara lite mer öppen mot publiken, inbjudande i sitt scenspråk på nåt vis. Får hon till det sceniska bra kan det nog bli mycket bra. För hon sjunger ju sjukt bra! Sen kanske jag inte älskar låten just på första lyssningen, men den växer säkert lite grann...


Så en sammanfattning blir att jag tror på Loreen, Thorsten, Afro-Dite & Bananen. Men exakt i vilken kombo får vi se...

Kommentarer
Postat av: Malin

Jag blev nästan lite chockad när jag insåg att det redan var dags för mello! Hade liksom fått för mig att det var nån månad kvar. Tänkte iaf titta och antagligen dissa en hel del ikväll, det blir kul!

2012-02-04 @ 15:36:23
URL: http://mejline.blogspot.com
Postat av: Malin

Och alltså Sean Banan. Man ser ju till och med på bilden hur han skrattar sitt äckliga skratt!

2012-02-04 @ 15:36:57
URL: http://mejline.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0