Köttfri keso, tack!

Efter en vecka som prov-vegetarian känner jag mig redo för en vecka till. Har blivit några nya maträtter, vissa bättre än andra... Kikärtsbiffar kommer jag aldrig mer i hela mitt liv att äta.
 
Jag kan också konstatera att det finns massor med mat som jag inte hade en aning om att det innehåller döda djur...
 
1. Ost! I ost finns löpe och löpe görs av nedmald kalvmage. Det sjuka i detta är att det verkar vara väldigt många som inte vet om detta. Jag hade absolut ingen aning utan råkade komma över detta när jag surfade runt på veggo-sidor. Pratade t.ex. med en kompis som varit vegetarian i 4,5 år och han hade inte den blekaste aning. Han var tvungen att googla själv, för han trodde mig inte... Vissa ostar kan man dock äta, t.ex. Philadelphia. Hittade även en riven mozzarella som innehöll mikrobiellt löpe istället animaliskt.
 
2. Keso! För i keso finns löpe... Valios keso och ostar innehåller tydligen mikrobiellt löpe, men har inte hittat det på varken ICA eller Willys.
 
3. Pesto! Tänkte köpa grön pesto, men den innehöll parmesan och därmed löpe. Kunde dock köpa den röda istället.
 
4. Kall bearnaise på burk! Olika märken innehåller säkert olika saker, men den jag kollade på innehöll worcestershiresås som i sin tur innehåller ansjovis.
 
Meeen, jag ska inte ge upp för det. Ska prova ett tag till så får vi se...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0