Tro Rätt, Tro Fel - Dia Psalma

Dagens 90-talsvideo
Tro Rätt, Tro Fel - Dia Psalma (1994)




Ja, Dia Psalma hade ju absolut sin storhetstid i mitten på 90-talet. De bildades 1993, släppte tre album och sju singlar och splittrades sedan 1997. De återförenades 2006, släppte ett samlingsalbum och två nya album. Nu har de tydligen lagt ner för gott.

Detta känns extremt typiskt 90-tal för mig, det var sjukt inne att lyssna på Dia Psalma bland mina kompisars äldre syskon och folk som var lite äldre. Jag själv var lite för ung under deras storhetstid men tog igen det gott och väl när jag själv gick i högstadiet (typ runt 1998) och hade min punkperiod.

Personligen gillade jag (och gillar faktiskt fortfarande till viss grad) Dia Psalma för att de låter lite bättre och känns lite mer genomtänkt än andra punkband. Det finns melodiösa och snygga slingor och instrumentala partier, sången är helt okej och texterna är sjukt rakt på, men bra och tänkvärda. Därför kan jag fortfarande tycka att det är gött att lyssna på dom ibland även om det kanske mest handlar om nostalgi.

Andra låtar värda att minnas är till exempel; Hon Får, Luft, Den Som SparEmelie & Sol Över Oss.

"Luft" är egentligen min favoritlåt, den är riktigt snygg (och bra överlag) men det fanns ingen video till den på youtube så det var roligare att ta med den här...

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns:

Samuel Hultgren försökte få mig att tycka Dia Psalma var bra genom att hävda att de hade så bra texter. Hanns favvo låt var luften och han tyckte speciellt att textraden "Du vet att luften, den är gratis den kostar inget alls så tror du verkligen att den är nyttig för din hals" var något utöver det vanliga... Det gick sådär bra att få över mig... Men åter igen, då var min största idol Britney Spears sååååå ja.....

Slut på Fredrik minns!

2011-09-30 @ 11:40:12
Postat av: EmmaLotta Larsson

Ja, det där låter exakt som jag om jag ska vara ärlig. Med exakt den låten och exakt den motiveringen. Det kanske inte var jag som försökte få just dig Dia Psalma-frälst, men jag vet att jag försökte motivera med just den låten och den textraden, kanske andra människor dock. I alla fall så har jag väl mognat så till den grad att jag INTE skulle försöka få just dig intresserad av denna typ av musik idag.

2011-10-03 @ 17:26:27
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0