Lilla Fågel Blå - Staffan Hellstrand

Dagens 90-talsvideo
Lilla Fågel Blå - Staffan Hellstrand (1993)




Idag hade jag svårt att välja låt, för det finns så mycket bra som jag vill ha med. Den här omgången av 90-talsvideos kanske kommer att bjuda lite mer av det som jag tycker är bra och lite mindre av dålig skit som man minns...

Lilla Fågel Blå och Staffan Hellstrand hade jag antagligen inte haft någon relation till om pappa inte lyssnat på honom. Mycket av 90-talsminnena har jag min syster att tacka för, men en hel del av mitt musiklyssnande genom livet kommer från pappa. Tycker fortfarande om detta, men så gillar jag ju svensk musik mycket också.

Staffan Hellstrand har som soloartist släppt 13 album. Han var väl som störst i början på 90-talet när han 1992 vann en grammis för "Bästa manliga pop/rockartist" och 1993 vann en för "Årets låt" (Lilla Fågel Blå). Han har även samarbetat med många andra svenska artister samt skrivit låtar åt andra,  t.ex. "Fiskarna i haven" som skrevs till Idde Schultz (som är en låt som har mycket stor potential för att hamna i bloggen framöver...).

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns, ett inlägg på denna blogg ingen har bett om. Lite som en infektion. Den bara ploppar upp... Ja, det är ni som ska tacka... så ta-dah!

Fredrik minns:

Lilla fågel blå... Usch ja... När vi (jag, emma + en massa andra mindre viktiga personer...) gick på högstadiet fanns det en lärare som hette Britt Holmér (ev Britt Holmen...) som kallades just fågel blå. Varför? Jo för folk hävdade att hon fått åka in på psyket efter att hon suttit i ett fönster på Hofgårdsskolan och kvittrat och trott att hon var en blå fågel. Sant? Kan jag inte tänka mig. Detta ryktet cirkulerade länge på denna skola i många många år. Sjukt elakt och taskigt! Högstadiet var en grym tid... usch ja.



För övrigt gjorde Staffan Hellstrand den svenska VM-låten ett år. Explodera hette den. Inte så bra. Få minns. Samma år gjorde Markoolio en inofficiell VM-låt. Mera mål hette den. Inte heller så bra men många minns. Suspekt...

Slut på Fredrik minns!

2011-09-30 @ 16:19:20
Postat av: Linda

FREDRIK; Självklart var det sant ! Alla rykten gällande Hofgårdslärare är SANNA... Hon var tokig lilla Britt, Mikale Falk (religion på min tid) kom till skolan i pyjamasbyxor och galnast av dem ALLA Carl Erik Ländell (Fysik) Han hade smällt hela fysiksalen på en "annan" skola i småland, vilken det var är ju totalt oviktigt men självklart är det lika sant som att Britt Holmén satt i fönstret och kvittrade som en lite blå fågel och tillråg på allt så var vår psyokonsulent Kurt Lygård, transvestit tack och lovpå på sin fritid.... dock var detta allmänt kännt och en gång var han med hos Maj Fants (extremt dåligt tv program på 90 talet på 4:an) och gjorde en beryktad intervju som HELA skolan självklart såg !!

2011-10-02 @ 17:24:44
Postat av: Fredd

Att Kurt var transa okej. Den säger jag ok på men att Britt suttit i fönstret och kvittrat? Ett rykte som alltid funnits om henne. Bevis?

2011-10-03 @ 11:02:41
Postat av: EmmaLotta Larsson

För det första - jag minns expoldera, nu när du säger det. Men jag hade nog inte gjort det annars...



För det andra - Jag är ganska övertygad om att min syster är ironisk när hon säger att alla rykten om Hofgårdslärare är sanna... Men rykten måste ju startat någon gång och det var säkerligen snarare på deras tid. Dom var mycket ondare än vi.

Men vi får ju inte glömma att Anette Göransson klädde ut sig till mumie och låg katedern i ett nedsläckt klassrum...

2011-10-03 @ 17:30:31
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/
Postat av: Fredd

Fast det har väll hänt, eller? Jooooo det måste ju verkligen har hänt

2011-10-03 @ 17:45:21
Postat av: EmmaLotta Larsson

Ja, jag vet inte. Min egen syster har ju sagt att det hände på hennes lektion... Men det låter ju liiite suspekt...

2011-10-03 @ 17:54:49
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/
Postat av: Fredd

Fast är det nått ryckte som jag tror på så är det detta. Det är liksom right up her ally

2011-10-03 @ 18:08:50
Postat av: Linda

Anette som mumie, det HAR hänt, dagens sanning ! Både för mig och Joakims klass. Skillnaden där var väl bara att min klass fick lämna rummet, utskällda av en mycket arg Gunilla Johansson medans Joakims mesklass tysta satt kvar och uppskattade spektaklet....

Britt däremot.. tveksamt men man "önskar" ju, tänk om alla sägner är osanna liksom... Frågan är väl varaför Åke, kallades bebis men det är ett smeknamn som mammas klass startade... så det ska vi ta reda på !

Nu är det mer otrohetsaffärer mellan rektorerna som är det stora samtalsämnet i Sävsjö, senast för 2 veckor sedan kom rektor 1 och 2 ut från en snår, halvt av/påklädda nere vid Djurgårdsstuga.... Sanningdfaktorn, STOR, ryktet om de 2 kommer från FLERA håll....

Och alla vet vi ju hur "sugna" lärarna på Hofgård är och har varit, det har förekommit mängder av kärleksaffärer i städskrubben and that´s a fact !

2011-10-05 @ 06:53:02
Postat av: Fredd

HAHAHAHHAA! Linda linda linda. Se och hör ringde och vill att du är ansvarig för deras sävsjöbilaga

2011-10-11 @ 10:58:44
Postat av: EmmaLotta Larsson

Fast på riktigt. Det där tror jag så mycket jag vill på. VEM har en affär i skogen vid Djurgårdsstugan? Aldrig i livet!

2011-10-11 @ 21:27:13
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0