Långt Härifrån - CajsaStina Åkerström

Dagens 90-talsvideo
Långt Härifrån - CajsaStina Åkerström (1996)




Igår blev det ingen 90-talsvideo, för jag var helt enkelt för trött. Men idag kommer en låt av CajsaStina Åkerström! Denna låt är grymt mycket 90-tal för mig, jag hade den på någon Absolute Music-skiva och jag kanske inte rågillade den då, men jag tyckte det var helt okej bra och jag lyssnade på den. CajsaStina hade ju även några andra hits i mitten på 90-talet; Fråga Stjärnorna & Socker, Knäckebröd och Choklad.

Den sistnämnda låten sjöng jag på gemensam sång idag (då jag ju hade fått 90-tal som tema). Jag minns även denna låt tydligt, jag gillade den och lyssnade på den mycket. Men, när jag nu lyssnat på den för att jag skulle sjunga den, så insåg jag hur bra hon är och hur mycket jag gillar hennes textbehandling. Mycket av det hon skrivit själv är också jättebra vad gäller text, det är vardagligt men hon använder svenska språket på ett sätt som jag rågillar!

Cajsa-Stina är alltså dotter till Fred Åkerström och hon musicerade mycket med sin far, men när han dog slutade hon med musiken och utbildade sig inom arkeologi. Hon jobbade som arkeolog under några år med började sedan hålla på med musik igen, i början på 90-talet. Förutom hitsen jag nämnde innan så har vi ju hennes absolut största hit (och tråkigaste) med Åsa Jinder - Av Längtan Till Dig.

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns:

Absolute Music-skivor... mmmmmm! Vilka grejer det va! Lyssnade en gång på p3 där de hade som projekt att samla alla Absoulte Music-skivor. En mycket trevlig samling. Det sköna med dessa skivor var att de höll en ganska bra tag. Köpte man en så hade man "de senaste hitsen" i typ ett halvår. Skulle man köpa en samlingsskiva nu så ja, ge den en vecka.



Min brossa hade några stycken Absolute Music-skivor. En av dom hade låten Trouble med gruppen Shampoo. Ja eller jag tror dom heter så. Ni vet, Uh Oh, We're in trouble, something's come along and it's burst our bubble, yeah yeah. Uh oh etc etc etc...

Den låten spelade han om och om igen. Eller han spelade aldrig klart den utan började om då den började i refrängen så kunde man ju bara trycka på bakåt när refrängen började. Så tajmade man in det där så märkeds det inte. Pretty cooooool! njaaa. I vilket fall så bråkade jag och min bror en dag. Han tog sönder min legostad (också pretty cooool med legostad) och då gick jag ner och repade hans abslout music-skiva. Den funkade sen dock hade flera låtar bla Trouble hack i sig...

Ja....

Slut på Fredrik minns!

2011-09-30 @ 16:36:20
Postat av: EmmaLotta Larsson

Ja, men alltså förr, på vår tid, kom det ju typ en Absolute Music om året. Så den höll ju verkligen i sig länge... Man köpte dom på Bild & Ljud i Sävsjö!



Och låten med Schampoo hade jag med i förra omgången med 90-talsvideos så den minns jag verkligen. Det var ju några från Sävsjö som gjorde den i Småstjärnorna!

2011-10-03 @ 17:35:17
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/
Postat av: Fredd

Hahahha Bild & ljud! Vilken affär! Heja den! KUL! Köpte våran video där vill jag minnas.

Och småstjärnorna, vilket sjukt tråkigt program egentligen.



Vi får ikke glömma att ni hade med Schampoo-låten i erat Julspex med

2011-10-03 @ 17:49:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0