Vart tog den söta lilla flickan vägen? - Just D

Dagens 90-talsvideo
Vart tog den söta lilla flickan vägen? - Just D (1993)




Jag har inte så mycket att säga om dagens 90-talsvideo. Låten och videon säger sitt. Det här är ju bara sjukt bra! Hiphop på svenska på högsta nivå! Jag minns att vi i mellanstadiet hade perioder där någon fick ta med en skiva till musiklektionen och spela en låt. Då var det himla poppis att ta med Just D-låtar. Undrar hur bra Majvor Axelsson tyckte att det var...

Just D bestod av Pedda Pedd, Gurra G & Doctor C. De släppte fem album under första halvan av 90-talet. Wille Crawford (Doctor C) är väl den som lyckats bäst i sin musikkärriär utanför Just D, både solo i andra konstellationer. Han medverkade t.ex. i Melodifestivalen 1997 med Missarna. Peder Ernerot (Pedda Pedd) har skrivit musik till teater och TV-serier samt varit medlem i flera olika grupper. Bland annat Albino, som är en relativt okänd men mycket BRA grupp. Jag äger en skiva av dom; "På spaning i New York". Finns inte på Spotify och jag hittar heller inget på youtube, men jag tycker som sagt det är riktigt bra. Typ soul på svenska med smart och roliga texter. Gustave Lund (Gurra G) verkar ha gjort lite av varje, musik, teater, tv-skådis, röst i tv-serie osv.

Andra hits med Just D som man inte får missa är ju; Tre Gringos (med Thorleifs), Hur e de möjligt?, Hubbabubba, Juligen, 87-87 & Jag sköt Sheriffen.

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns:

Det här är en låt som jag verkligen kommer ihåg men när jag upplevde den så fattade jag inte vad den handlade om. Levde i nån slags illusion om att den handlade om en flicka som dratt iväg nån stans. Texten gick liksom inte in. Textraden "Porrnoveller" trodde jag va "Karin noveller" (vad det nu är...) och raden "plötsligt jätte lika rattar" trodde jag syftade till nån slags stor ratt på hennes bil...

Ja... jag var inte så gammal.

Vad jag också minns var när det gick upp ett ljus för mig vad låten syftade till. En appifeny! Verkligen ett ahhhhhh! Videon blev verkligen mer försåtlig...

Galet vad korkad man var som barn...

För övrigt så kan jag hela texten till hubbabubba utantill. Varför? Har ingen aning alls

Slut på Fredrik minns!

2011-10-09 @ 12:26:33
Postat av: EmmaLotta Larsson

Fredd - Aaaahahaha! MYCKET roligt! Jag kan verkligen se det framför mig när du har din version av vad låten handlar om.

2011-10-11 @ 21:24:56
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0