Tekla - Jag måste gå nu

Dagens 90-talsvideo
Tekla - Jag måste gå nu (1992)




Ja, det här är som synes ingen video, men jag bara måste ha med låten ändå. Den kommer som ett litet wildcard och det känns som att det kanske inte så jättemånga som faktiskt minns det här. Det var nog ingen jättehit, och framför allt så var jag lite för liten för att minnas...

Jag minns Tekla och denna låt enbart för att min syster hade denna singeln och jag tyckte det här var jättebra. Brukade låna den och lyssna, som mycket annat. Men det här har liksom etsat sig fast i minnet lite extra mycket. Minns också att hon en gång var med i Disneyklubben och sjöng den här låten. Måste dessutom säga att jag fortfarande tycker det är väldigt bra. Typisk musik på svenska som tilltalar mig, trots att sjunger på skånska...

Tekla (Pernilla Sternäng) verkar ha gjort fyra album sammanlagt, och detta som syns i klippet, "Oranga Blad" var det första. Det senaste kom år 2000. Har försökt leta lite info om henne, men inte hittar inte så mycket. Det enda jag hittar är att hon har ett registrerat företag som sysslar med artistisk verksamhet samt att det finns fler som verkar undra vad hon göra idag.

Den här låten har jag inga minnen från, men det fanns i alla fall en video till den och jag fastnade lite för den nu när jag kollade runt lite bland det som fanns på youtube.

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns: inte Tekla. What so ever. Meeeeen du nämner Disneyklubben! Oj oj oj oj oj vilka grejer det va! Bra grejer alltså! Vad man längtade, vad man tyckte det var roligt. Vad häftig man tyckte att Alice Bah (nu mere Bah-Kunke) va. När man tänker tillbaka på tex tv-program som man tyckte va ass bra förr så brukar jag undra, var de verkligen det? Var de så bra eller var det snarare så att man hade noll att jämföra med? Vi hade bara 1,2 och 4 i lilla Hetseryd och 4 hade inte jätte mycket barnprogram så man fick liksom ta det som gavs. Tänkte gå in på youtube och kolla på klipp från disneyklubben men bestämde mig för att fortsätta leva i min rosa värld där det är väldens bästa barnprogram ever

Slut på Fredrik minns!

2011-10-09 @ 12:48:49
Postat av: Uffe

Om Tekla kan jag berätta att hon lade av med sina framträdanden alldeles för tidigt.



Varför hon lade av är (för mig i alla fall) lite av ett mysterium. Jag kan tänka mig två olika förklaringar: antingen tröttnade hon själv på musikindustrin eller så blev hon dumpad av sitt skivbolag när de två sista skivorna hon släppte sålde tämligen dåligt.



Jag vet inte vilken av mina teorier jag tror mest på, men jag kommer inte på några andra. Men kanske en liten teori till kan jag komma med: hon kan ha använt musiken som terapiform, för att bearbeta några personliga problem. När hon då ansett att hon åstadkommit det hon ville så lade hon av med musiken. Åtminstone på det publika planet, hon kan ju spela hemma allt hon vill. Jag måste dock erkänna att denna teori ter sig lite långsökt i mina ögon, men har ändå visst stöd i hennes texter tycker jag.

2011-10-10 @ 00:22:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0