Bitch - Meredith Brooks

Dagens 90-talsvideo
Bitch - Meredith Brooks (1997)



"Inbäddning aktiverad på begäran" - dvs, det går inte lägga videon i bloggen.
Men länk till videon finns här.


Det här är typiskt 90-tal för mig, det liksom skriker 1997 om hela soundet och videon och allting. Mina egna personliga minnen kring denna låt är inte så stora eller många, men jag minns tydligt att det här var en sån där låt som jag verkligen älskade att sjunga med i. Såhär i efterhand har jag väl kanske insett att de låtar jag gillade av den anledningen helt enkelt är låtar där jag fick anstränga mig lite. Kanske vad gäller volym, tonhöjd, andning, artikulering eller att sjunga många ord snabbt. En sorts "öva-sångteknik"-grej innan jag riktigt fattade att det var det jag gjorde.

Det var med denna låt som Meredith Brooks slog igenom, hon var då 29 år. Efter skivan "Blurring the Edges" som innehöll detta spår, har hon släppt ytterligare fem album, det senaste 2005. Men inget av dom och ingen låt på dom har nått samma framgång som Bitch.

Kommentarer
Postat av: Fredd

Fredrik minns:

Bitch... På högstadiet var det inte okej att säga bitch. Det var fult. Och förnedrande. Kanske det kan vara idag med men man kan ändå säga "Hey bitches" utan att det blir någon slags upprorskänslor. Nu är det mer en attityd grej och folk kan kalla sig själva bitch till höger och vänster. Anyway, högstadiet. Jag började säga bitch till folk lite sådär på skoj. Var tidig med det. Lite för tidig. Det blev väll sådär bra ibland. En gång hörde vår "kamratstödjare" eller extra lärare eller vad han nu va, Erling, att jag sa det till John Hell. Det var vid skåpen och vi skulle hem. Sa nått i stil med "Ha det gött bitch! Ses i morgon!".

Dagen efter kom Erling och sa att han ville prata med mig. Jag var ju med i elevrådet så trodde det var om det. Han sa att sådana utryck jag kallade min skolkamrat (ja han sa skolkamrat) är inte acceptabelt. Jag fattade inget alls. Han sa då att han hörde mig säga bitch. Han hade svårt att säga ordet. Som om det var jätte fult. Han påpekade även att killar kunde ta mycket illa upp. Jag försökte förklara att det är lite så man säger nu förtiden och att det var ett skämt som han helt var med på men nä.... Så fick lova han att sluta med det. Det gick sådär...

Slut på Fredrik "Freddie Bitch" minns!

2011-10-03 @ 18:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0