Jazz, gospel, folkmusik...

Förvirring råder just nu i mig. Jag vet inte åt vilket håll jag vill gå rent musikaliskt. Jag vet liksom inte i vilken genre jag känner mig mest hemma, jag vet inte vad som är "min grej".

Jag vet egentligen inte heller om det är viktigt att ha en "hemgenre", eller vad man nu ska kalla det. Det är väl bra att vara bred, sett ur det perspektivet att jag ska bli sångpedagog. Men man vill ju ändå vara lite extra bra på något, annars är man ju ganska ointressant tänker jag. Jag vill ju ändå ha en stil där jag känner mig som bäst, det jag känner är min grej, det jag gillar mest att göra. Och visst vet jag väl att jag är bättre på vissa saker än på andra, men det är ändå det att jag inte vet vart jag vill djupdyka just nu.

Under mitt studieuppehåll sjöng jag väldigt lite och just nu är det mycket olika grejer i skolan. Dels är det vårt projekt i kursen MISA, där kör vi bara folkmusik. På mina afrosånglektioner sjunger jag bara jazz (på mitt eget initiativ) och sen läser jag klassisk sång också. Utöver det så är det mycket Joybells också, dvs gospel.

Så för tillfället håller jag på med väldigt olika grejer, olika musik, olika språk, olika sångsätt, i olika konstellationer och jag blir lite förvirrad av detta tror jag. Jag har ju sett jazz som "min bästa genre" ett bra tag, men just nu är jag faktiskt inte så intresserad av att sjunga jazz. Det känns inte så kul alls, egentligen. Jag är väldigt mycket inne på folkmusik och skulle vilja bli bra på det, för jag har ju egentligen ingen koll där. Dessutom vill jag nog inte sjunga på nåt annat språk än svenska heller. Förutom när det gäller gospeln då, det känns också väldigt roligt just nu.

Ja, jag vet inte vart jag vill komma med detta inlägg, men jag har funderat på detta ett tag och ibland kan man bli lite klokare när man skriver ner sina funderingar. Om det blev så denna gång vet jag dock inte riktigt...

Jazz Gospel Soul Funk Visa Musikal Blues Folkmusik
Pop Rock Schlager Country Latin AOR Disco Dansband
Europop Hiphop R'n'b Reggae Ska Progg Punk Metal
Svenskt Westcoast Bebop Hårdrock Boyband Folkrock

Eller, måste man sätta musik i fack? Måste man dela in låtar och artister i genrer? Nej, kanske inte. Kanske kan man bara köra på det man gillar, för allt flyter ändå ihop till någon oidentifierbar massa.

En bra låt är en bra låt, spelar det någon roll om det är en pop-rock-country-schlager-dänga...?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0