Tack The Ark!

Eksjö stadsfests mest minnesvärda konsert blir ändå The Arks allra sista spelning i Småland. Det är något med The Ark, det är något med Ola Salo.

Det var i princip exakt elva år sedan jag såg The Ark live första gången, på Sävsjöfestivalen i Sävsjö. Jag hade aldrig hört talas om dom, hade aldrig hört en låt av dom men blev helt totalt fångad! Den konsertupplevelsen är en av de starkaste jag har och efter det blev "Let your body decide" mitt ledord i livet (Ja, jag hade skrivit det på min ryggsäck...). Det var där och då jag bestämde att min framtida son skulle heta Sylvester (efter trummisen Sylvester Schlegel). Jag tror att Sävsjöpubliken var ganska splittrad när Ola började strippa i sin lila lackdräkt och till slut stod på scen i några crazy stringkalsonger, men jag kände att dom här snubbarna kommer bli nåt! Och samma sommar slog dom igenom stort med "It takes a fool to remain sane".

Jag kan inte påstå att jag lyssnat speciellt mycket på The Ark de senaste åren, men dom har liksom alltid funnits i mitt hjärta. Igår körde de bara hits som alla kunde sjunga med och Ola har en fantastisk förmåga att fånga folk, att tala till folk. Dom är riktigt bra live och det känns kanske lite sorgligt med avskedsturné, samtidigt tycker jag det är sjukt bra av dom att sluta när dom är på topp, när dom fortfarande är bra, när dom fortfarande tycker det är roligt. Det finns för många gamla gubbar som spelat i sina band alldeles för länge, vars bäst före-datum passerat för länge sen och som haft alldeles för många bandmedlemsbyten under åren... Dom är tragiska, men inte The Ark. För dom har vett att förstå att var sak har sin tid och att The Ark kanske har gjort sitt nu.

Tack The Ark för dom här åren, ni var min räddning där ett tag...
















Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, vad fint! Jag såg dem på yran i sommar, också sjukt bra! Har sett dem flera gånger förut och det är verkligen något visst med dem alltså!

2011-08-28 @ 11:06:34
URL: http://mejline.blogg.se/
Postat av: EmmaLotta Larsson

Ja, men det är det verkligen. Och på något sätt är det fint att dom är så Smålandspatriotiska och det känns äkta också. Leary var ju född i Eksjö och döpt i kyrkan som var precis framför scenen, så det kändes ju som att dom också kände att dom var på hemmaplan (även om det inte riktigt är hemmaplan). Men fint var det!

2011-08-28 @ 11:38:03
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/
Postat av: Elin

Vill bara säga att jag gillar dina inlägg som alltid och detta inlägg särskilt!

2011-08-28 @ 12:31:28
Postat av: Fredd

Galet vad sleten och gammal Jepson ser ut

2011-08-28 @ 13:40:37
Postat av: EmmaLotta Larsson

Fredd - Jag vet. Det känns som att han har åldrats dubbelt så snabbt som de andra. Ser riktigt dräggig ut....

2011-08-28 @ 23:27:24
URL: http://emmalottalarsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0